Pradėti rašyti blog‘ą apie miestų
transportą galvojau jau kokius metus, tačiau dėl vienokių ar kitokių priežasčių
vis atidėliojau. Pagrindinė priežastis matyt yra ta, kad rašyti blog‘us
profesine tema nėra taip lengva, reikia pateikti įdomių faktų, skaičių,
grafikų. Tai užima kur kas daugiau laiko nei aprašyti įspūdžius iš kokių nors
bėgimo varžybų. Galbūt todėl pirmąją temą pasirinkau apie dviračius, nes čia susikerta profesinė kompetencija ir kasdieniniai įspūdžiai. Taigi kokios
dviračių kaip susisiekimo (ne pramogos) būdo perspektyvos Lietuvoje?
Dviratininko įvaizdis. Nepriklausomybės pradžioje dviratininkais
buvo paaugliai, skurdžiai (tie kurie nesugeba įsigyti automobilio arba neturi
pinigų benzinui) ir fanatikai. Atitinkamai visuomenė ir žiūrėjo į šiuos žmones
– nerimtai. Per pastaruosius keletą metų situacija yra ženkliai pasikeitusi:
dviratininkas yra žmogus propaguojantis sveiką gyvensenos būdą arba turintis
stiprius ekologinius įsitikinimus. Išpopuliarėjo masinės dviračių šventės –
velomaratonai, vis daugiau žmonių su dviračiu važiuoja į darbą ir niekas į juos
nebežiūri su pašaipa. Evoliucija. Tačiau Lietuvoje dviračiais žmonės naudojasi
nedaug. Pavyzdžiui Vilniuje dviračiais atliekamų kelionių dalis sudaro vos 0,6
% (1980 buvo 0,1 %, taigi dviratininkų eismas išaugo maždaug 6 kartus), Kaune –
0,7 %. Tai yra labai nedaug, nes Vilniaus dydžio vakarų Europos miestuose šis
skaičius siekia apie 8 %, o kai kur dar daugiau (Kopenhagoje – 31 %, Brėmene –
25 %, Antverpene – 23 %, Amsterdame – 22 % ir t.t.). Taigi panašu, kad turi įvykti dar vienas
evoliucijos etapas: dviratininko įvaizdis iš sveiką gyvenseną propaguojančio
žmogaus turi evoliucionuoti į pilnavertį susisiekimo būdą, tinkamą įvairaus
amžiaus ir statuso žmonėms. Ar tai realu?
Dviratis kaip susisiekimo būdas.
Profesorius P. Juškevičius teigia, kad egzistuoja kiekvieno susisiekimo
būdo racionalaus panaudojimo ribos, kurias nulemia žmogaus fizinės galimybės ir
transporto priemonės greitis. Dviratininkams šis atstumas siekia iki 5 km. Gal
daug kas iš užkietėjusių dviratininkų su tuo ir nesutiktų (prisipažinsiu, kad aš
pats laisvalaikiu netraukiu dviračio iš balkono jeigu neketinu su juo
pasivėžinti bent 20 km), tačiau kalbant apie dviratį kaip masinę kasdieninio susisiekimo
priemonę skirtą įvairaus fizinio pajėgumo ir amžiaus žmonėms, tai atrodo gana
racionalus atstumas. Juk susisiekimo su dviračiais greitis, įskaitant
sustojimus ties sankryžomis (taip, taip žinau per raudoną signalą daug kas
mėgsta važiuoti) yra 10 – 15 km/h, taigi 5 km atitinka 20 – 30 min trukmės
kelionę. EPOMM Europos miestų analizė taip pat akivaizdžiai leidžia suprasti,
kad milijoniniuose miestuose dviračiais mažais kas tekeliauja – kelionių
dviračiais dalis susisiekimo sistemoje nukrenta maždaug iki 3 %. Visgi Vilnius
nėra milijoninis miestas ir drąsiai galiu pareikšti, kad susisiekimui
dviračiais – tinkamas!
Mitai. Atrodo mes gyvename informacijos amžiuje, tačiau vis dar
skendime tamsoje, kurioje kaip kokie bjaurūs vabalai veisiasi įvairiausi mitai.
Mitas nr. 1 „Vilnius nėra tinkamas dviračiams, nes jame daug kalnų“. Visiška
nesąmonė! Vilniuje nėra nei didelių, nei ilgų kalnų yra tik nemokantis minti
dviratininkai ir prasti dviračiai. Niekam nekyla klausimų,
kad automobilį reikia mokėti vairuoti, tačiau važiuoti dviračiu irgi reikia
mokėti. Bet koks Vilniaus kalnas lengvai įveikiamas net ir neypatingo fizinio
aktyvumo dviratininkui pasirinkus tinkamą pavarą ir laikant tinkamą pedalažą (minimo
ritmą). Po 160 km kelionės dviračiu, kurios baigiamoji dalis buvo Anykščių
kalneliai, supratau, kad nė velnio nemoku važiuoti dviračiu. Savo pamokas
išmokęs įsitikinau, kad ne kalneliai yra problema, bet žinios ir įgūdžiai.
Mitas Nr. 2 „Lietuvos klimatas netinkamas dviračiams“. Įdomu, kuo geresnis
klimatas Kopenhagoje, Gioteborge ar Osle, kuriuose dviratininkų yra gerokai daugiau?
Infrastruktūra. Va čia tai profesinė nuoskauda. Negaliu žiūrėti kaip
dviračių takai projektuojami vaikštant su kibirėliu dažų, kaip viduryje jų tako
stovi apšvietimo stulpai, kaip reikia šokinėti nuo 15 cm bortelių ir t.t.
Problema yra dvejopa: finansinė ir kompetencinė. Kad visos savivaldybės skendi
skolose ir taupo ten kur reikia ir kur nereikia, niekam nėra naujiena. Kitas
dalykas yra tas, kad dažnai dviračių takus projektuoja, šiems projektams
išduodą sąlygas ir juos derina žmonės kurie seniai jau nebevažinėja dviračiais
ir nesuvokia pastarųjų poreikių. Sakysit, yra normatyvinė bazė, kuria galima
naudotis. Taip yra, rasit kelis sakinius apie reikalavimus dviračių takams, bet
iš esmės ji yra be galo skurdi ir netinkama normaliam darbui. Nors tiesa sakant
jeigu jos reikalavimų būtų laikomasi, jau būtų labai gerai.
Normatyvinė bazė. Pagrindiniai dviračių projektavimą
reglamentuojantis dokumentai Lietuve yra:
STR 2.06.01 „Miestų, miestelių ir kaimų susisiekimo sistemos“ [1];
STR 2.06.04 „Gatvės. Bendrieji reikalavimai“ [2];
KTR 1.01 „Automobilių keliai“ [3];
KPT STD 07 „Kelių standartizuotų dangų konstrukcijų projektavimo taisyklės“ [4];
STR 2.06.01 „Miestų, miestelių ir kaimų susisiekimo sistemos“ [1];
STR 2.06.04 „Gatvės. Bendrieji reikalavimai“ [2];
KTR 1.01 „Automobilių keliai“ [3];
KPT STD 07 „Kelių standartizuotų dangų konstrukcijų projektavimo taisyklės“ [4];
Kas labiausiai krenta į akis, tai šių reikalavimų nesilaikymas:
Dviračių tako plotis turi būti (2 eismo juostų) miestuose 3,0 (2,5) m [1], užmiesčio keliuose 2,5 (2,0) (1,6) m [3]. Atvirai sakant čia didelės problemos kol kas nėra, nes kai dviračių mažai, praktiškai bet kur gali prasilenkti, bet kas bus vėliau išaugus dviračių eismui?
Dviračių takų susikirtimuose su važiuojamąja dalimi bortelių aukštis turi būti ne didesnis kaip 2 cm [1]; Juk dviračių takai neprojektuojami, o uždažomi, tai bortelių pažeminimas šitiems darbams kaip ir nepriklauso, ar ne?
Dviračių tako aukščio gabaritas turi būti 2,5 m [2, 3]. Ar nebuvo jums taip, kad važiuojant dviračių teko stipriai pasilenkti, kad šaka netrenktų per galvą?
Dviračių takų danga gali būti įrengiama iš asfalto, betono, plytelių arba trinkelių [4]. Taip, taip žvyras, akmens atsijos ar gruntkelis nėra dviračių tako danga.
Kai kurios mintys ir pasiūlymai.
1. Kelių eismo taisyklės vadovaujasi
pasenusia koncepcija apie transporto priemones. 104 punktas skelbia “Važiuoti dviračiu ar mopedu leidžiama
tik dviračių takais, o kur jų nėra –
tam tinkamu (su asfalto arba betono danga) kelkraščiu pagal eismo kryptį. Kai
dviračių tako nėra, o kelkraštis netinkamas, leidžiama važiuoti viena eile
važiuojamosios dalies kraštine dešine juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto..........“ Mopedas iš esmės yra sulyginamas
su dviračiu, todėl jo vairuotojas turi pilną teisę naudotis dviračių takais. Nepykit,
bet su tokia koncepcija niekaip negaliu sutikti. Mačiau kaip tai atrodo palei
Nerį esančiu dviračių take Žirmūnų rajone. Gražus miškas, šalia teka upė,
grynas oras, praskrieja vienas kitas dviratininkas, greta bėgioja žmones,
porelės vaikšto už rankų susikibusios, mamos su vežimėliais, vyrauja gamtos
ramybė ir staiga atlekia birbdamas mopedas su dideliu triukšmu ir
išmetamosiomis dujomis. Ir jis čia turi teisę būti! Jis pilnavertis dviračių tako
naudotojas! Niekaip su
tuo nesutinku. Užmiesčio keliuose kur svarbūs eismo saugumo klausimai yra
logiška grupuoti transporto priemones vadovaujantis „greičio“ koncepcija,
tačiau parkuose turėtų vyrauti „ekologijos“ koncepcija. Todėl manau, kad mopedą
negalima prilyginti dviračiui, KET‘e reikia įvesti papildomą ženklą, kuris
leistų arba draustų dviračių takais naudoti mopedams, priklausomai nuo to kur yra įrengtas dviračių takas.
2. Dviratininkai yra pati
nesaugiausia, chuliganiškiausia ir dažniausiai kelių eismo taisykles
pažeidinėjanti eismo dalyvių grupė. Tokį drąsų pareiškimą padariau todėl, kad
pats esu automobilio vairuotojas, viešojo transporto keleivis, dviratininkas ir
pėsčiasis. Taigi naudojuosi visais pagrindiniais susisiekimo būdais mieste ir
manau esu nešališkas kuriam nors vienam susisiekimo būdui. Stebiuosi, kiek daug
dviratininkų ramia sąžine per sankryžą važiuoja degant raudonam šviesoforo
signalui, kiek daug jų nežino, kad važiuojant gatve reikia vadovautis kelio
ženklais ir dangos ženklinimu, kaip nepastebi potencialių pavojų slypinčių
gatvėje ar manevruojant šaligatviais tarp pėsčiųjų. Kitaip tariant
dviratininkai yra prasti vairuotojai, pirmiausiai dėl to, kad jiems nereikia
laikyti jokių egzaminų ar išklausyti kažkokių kursų. Sėdi ir važiuoji. Čia yra
daug problemų. Ir jeigu dviratininkų srautas gatvėse didės, o aš manau, kad
didės, jas reiks spręsti.
3. Mieli architektai, jūsų tiesiog dievinamos trinkelės yra nevykusi danga dviračių takui. Reiktų įtvirtinti STR'e nuostatą, kad dviračių takai projektuojami iš asfaltbetonio dangos ir tik išimtinais atvejais (pavyzdžiui esant kultūros paveldo reikalavimams) galima naudoti kitą dangą. Jeigu važinėji su storomis kalnų dviračio padangomis tai trinkelių keliamos vibracijos lyg ir didelės problemos nekelia, bet kai atsisėdi ant plentinio dviračio su plonytėmis padangomis pripustomis iki 8 atmosferų, tai supranti, kad trinkelių danga dviračių takams visiškai netinkama. Juk infrastruktūrą kuriame visų tipų dviračiams..
4. Kur tuos dviratininkus dėti?
Visuomenė turi rasti bendrą sutarimą, kur yra dviratininko vieta eisme?
Akivaizdu, kad ten kur galima įrengti atskirus dviračių takus ten juos reikia
ir įrengti. Tačiau kur dviratininkus dėti gatvėse prie esamo užstatymo? Kelti
juos ant šaligatvio? Dažyti dviračių takus, kuriais vis tiek vaikščios
pėstieji? Nužymėti gatvėse dviračių juostas? Kas yra pavojingiau: grupuoti
dviračių ir pėsčiųjų eismą ar dviračių ir motorizuoto transporto eismą? Tai
klausimai kuriuos reikia kelti ir kur eismo dalyviai turi rasti bendrą
sutarimą. Nes dabar dviračiai savo vietos neturi, savotiškai ištremta eismo
dalyvių grupė. Gatvėse vairuotojai jų nepripažįsta (mane patį vieną sykį vos neprispaudė
mikroautobuso vairuotojas), o šaligatviai yra skirti pėstiesiems ir čia kyla
dar daugiau konfliktų. Beje Amerikoje atlikus apklausą paaiškėjo, kad
dviratininkai geriausiai jaučiasi gatvėse, kai jiems yra pažymėta atskira
dviračių eismo juosta. Pabaigai pridedu man labiausiai patikusį dviračių eismo
organizavimo sankryžose sprendimą. Jį naudoja Olandijoje.
Na, visiškai pritariu, kad dviračiai Vilniuje kaip transporto priemonė puiki. Mitas nr. 1 „Vilnius nėra tinkamas dviračiams, nes jame daug kalnų“. Visiška nesąmonė! Vilniuje nėra nei didelių, nei ilgų kalnų yra tik nemokantis minti dviratininkai ir prasti dviračiai.
AtsakytiPanaikintiNe tik plento dviračiai, bet ir kiti važiuoja prastai per trinkeles, nes labai jaučiasi visi sujungimai ir ištisai krataisi. Tikrai reikėtų pagalvoti apie takų dangos keitimą :)
AtsakytiPanaikintiAš tikiuosi, kad ateityje atsiras geresni takai važinėti dviračiais, ypač tuose vietose, kur yra didesnis automobilių eismas ir neteks važinėti kažkokiais durnais šaligatviais :)
AtsakytiPanaikintiOro kompresoriai