Darni plėtra. Darnios
plėtros (angl. sustainable development) sąvoka Lietuvoje naudojama jau gerą
dešimtmetį. Parengta krūva teritorijų planavimo dokumentų, strateginių planų
kuriuose šmėžuoja darnios plėtros sąvoka. Ji tokia populiari ir madinga, kad
vartojama kur reikia ir kur nereikia, ir neretai būna taip, kad planai neturintys nieko bendro su darnia
plėtra vis tiek vadinami darniais
(teisybės dėlei, nemažą jų dalį būtų galima pavadinti „anti-darniais“). Tušti
žodžiai ir tiek. Darnios plėtros sąvokos esmė yra suderinti žmonijos poreikius
ekonomikos, aplinkosaugos ir socialinėje sferose bei vystytis taip, kad
dabartinių kartų poreikių tenkinimas nesumažintų ateities kartų galimybių
tenkinti savuosius.
Vienas iš svarbių šios plėtros aspektų yra racionalus energetinių
išteklių naudojimas. Remiantis Eurostat
duomeninis transportas sunaudoja maždaug 1/3 visos energijos. Kiek turime
vietos racionalizuoti energijos sąnaudas šitoje srityje?
Atlanta ar Barselona? Kad
ir kaip atrodytų paradoksalu, tačiau pirmiausiai reiktų pažvelgti ne į
modernesnius variklius leidžiančius sumažinti degalų sąnaudas keliais litrais,
bet į miesto urbanistinį modelį. Vienas populiarus pavyzdys yra dviejų miestų
turinčių panašų gyventojų skaičių palyginimas. Barselonos regionas turi maždaug
20 % daugiau gyventojų nei Atlantos, tačiau jie gyvena 26 kartus mažesnėje
teritorijoje ir sunaudoja 11 kartų mažiau energijos! Newman ir Kenworthy atlikę
tyrimą rado akivaizdų sąryšį tarp miesto tankumo ir energijos kiekio tenkančio
vienam gyventojui (koreliacija R2=0,86). Tyrimo autoriai teigia, kad
egzistuoja stiprus ryšis tarp miesto tankumo ir transporto rūšies pasirinkimo
(angl. modal split) bei automobilių ridos, o visa tai nulemia bendras energijos
sąnaudas.
Miesto tankumas
|
Mažas
<25
gyv./ha
|
Vidutinis
50-100
gyv./ha
|
Didelis
>250
gyv./ha
|
Kelionių pasiskirstymas*
|
Mot: 80%
VT: 10%
Nemot: 10%
|
Mot: 50%
VT: 25%
Nemot: 25%
|
Mot: 25%
VT: 50%
Nemot: 25%
|
Automobilių rida (km/gyv/m)
|
>10.000
|
5.000 – 10.000
|
<5.000
|
Viešojo transporto panaudojimas (kel/gyv/m)
|
<50
|
50 - 250
|
>250
|
Degalų sąnaudos (MJ/gyv/m)
|
>55.000
|
20.000 – 35.000
|
<15.000
|
Regioninis paplitimas
|
Šiaurės Amerika, Australija
|
Europa
|
Azija
|
* Mot –
individualus motorizuotas transportas (lengvieji automobiliai, motociklai ir
pan.); VT – viešasis transportas; Nemot – nemotorizuotas transportas
(dviračiai, pėstieji).
Nors Newman ir Kenworthy tyrimas kai kurių specialistų buvo
kritikuojamas, todėl, kad neįvertino miesto erdvinio modelio (t.y. neįvertino
gyvenamųjų teritorijų, darbo zonų, daugiafunkcinės paskirties zonų
išsidėstymo), jis akivaizdžiai parodė, kad miesto išskydimas į priemiesčius
niekaip negali būti vadinamas darniąja plėtra.
Kas vyksta Lietuvoje?
Gyventojų surašymo duomenys į veidą tėškė nemalonią tiesą – mūsų liko vos 3
mln., t.y. per 10 metų gyventojų Lietuvoje sumažėjo 440 tūkst. , iš jų
emigracijai tenka 77 %. Nepaisant to visuose teritorijų planavimo dokumentuose numatoma
„nemaža“ teritorinė plėtra. Iš tikro ji yra tokia didelė, kad urbanizavus tas
teritorijas Lietuvoje galėtų gyventi turbūt ne 3 mln. bet ne mažiau kaip 10 mln.
gyventojų. Žmonės nenori gyventi mieste, jie savo svajonių būstą suvokia kaip
nuosavą namą priemiestyje. Man antrina ir skaičiai (žr. lentelę).
Gyventojų skaičiaus pokytis didžiuosiuose miestuose ir jų rajonuose 2003-2012 m.
Miestas
|
Rajonas
|
|||||
2003
|
2012
|
Pokytis
|
2003
|
2012
|
Pokytis, %
|
|
Vilnius
|
553.2
|
534.1
|
-3.5 %
|
89.5
|
95.7
|
+6.9 %
|
Kaunas
|
373.3
|
311.1
|
-16.8 %
|
82.7
|
86.2
|
+4.2 %
|
Klaipėda
|
191.6
|
160.4
|
-16.3 %
|
46.4
|
51.5
|
+11.0 %
|
Visi didžiausi Lietuvos miestai praradinėjo savo gyventojus, tačiau
greta jų esančiuose rajonuose gyventojų skaičius augo. Jeigu ne teritorijų
planavimo proceso suvaržymas, kuomet gyventojams tenka praeiti kryžiaus kelius
rengiant visus reikiamus dokumentus namo statybai ir ne ekonomikos krizė,
situacija galėtų būti dar labiau komplikuota. Kaip manote kuris gyventojas
sunaudos daugiau energijos transportui: gyvenantis mieste ar gyvenantis
priemiestyje? Kokia tikimybė, kad priemiesčio gyventojas į darbą atvyks
viešuoju transportu, dviračiu ar pėsčiomis? Kokia tikimybė, kad jo maži vaikai
galės savarankiškai nuvykti į mokyklą ir būrelius? Visas pasaulis jau seniai
žino, kad priemiesčių plėtra formuoja mieste kamščius. Senai šnekama, kad Lietuvoje
nėra aiškios teritorijų planavimo politikos. Tačiau šiuo klausimu situacija
beveik nejuda į priekį.
Nemažai verslo ir gyventojų moka mokesčius rajone, tačiau naudojasi
miesto infrastruktūra. O miestai prarasdami dešimtis tūkstančių gyventojų nesugeba
užtikrinti viešųjų paslaugų kokybės. Pagal Newman ir Kenworthy miestų klasifikaciją,
Lietuvos miestai priskiriama mažo tankumo miestams. Normalus tankumas yra
miestų centrinėse dalyse ir aplink juos esančiuose mikrorajonuose, taip pat
sovietmečiu statytose daugiabučių kvartaluose. Visur kitur „tyrlaukiai“,
kuriuos taip pat reikia aprūpinti viešosiomis paslaugomis, nors dažnai tai
padaryti būna ekonomiškai nuostolinga. Pavyzdžiui tarp užsienio planuotojų
seniai rastas konsensusas, kad gyventojų tankumas tinkamas viešajam transportui
yra >30 gyv./ha (3000 gyv./km2). Vilniuje toks tankumas baigiasi
jau 6 – ame km nuo miesto centro. Neribotos laisvės šalyje - Amerikoje, jau
seniai susivokta, kad jų priemiestinė plėtra buvo akivaizdi urbanistinė klaida
ir kai kalba pakrypsta apie miestų planavimą, amerikiečiai nesigėdydami dairosi
į vakarų Europos miestus. Mes einame pablogintu amerikiečių keliu. Pablogintu
todėl, kad mūsų priemiesčių plėtra daugumoje atveju yra stichinė. Mes neformuojame
priemiestinių gyvenviečių, daugumoje atveju užstatymas vyksta stichiškai,
kuomet pastatai dygsta bet kaip pagal buvusios žemės ūkio paskirties sklypų
ribas, kurie buvo skirti „burokams auginti".
Duany, Speck ir Lydon kalbėdami apie urbanistinės plėtros prioritetus
supaprastintai suskirstė urbanistinę plėtrą nuo protingiausios (viršuje) iki
kvailiausios (apačioje):
- Miesto teritorijų atnaujinimas (konversija);
- Miesto teritorijų tankinimas;
- Miesto teritorijų išplėtimas;
- Priemiesčio teritorijų atnaujinimas (konversija);
- Priemiesčio teritorijų išplėtimas;
- Naujų priemiesčio teritorijų užstatymas prie esamos infrastruktūros;
- Naujų priemiesčio teritorijų užstatymas, teritorijose be esamos infrastruktūros;
- Naujų priemiesčio teritorijų užstatymas aplinkosaugos požiūrių vertingose teritorijose;
Taigi kalbant apie energetinių resursų taupymą ir apie ekologiją neišvengiamai
turime pakreipti kalbą link racionalaus miestų planavimo, nes čia slypi dideli neišnaudoti
rezervai.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą